03 November, 2006

The last letter


倫敦帝國戰爭博物館(IWM)猶太浩劫展廳裡的一封告別信,自作主張的翻譯了一下,希望沒有破壞原文的情感。不過一旦翻了,大概還是破壞掉了吧@@~

這是Adrien Josef Cerl 在被送往Auschwitz的集中營的火車上寫的。字跡非常潦草匆忙。
原文如下:

The last letter from Adrien Josef Cerl (quote from Imperial War Museum in London, Holocaust Gallery)

23 September 1942

My dearest little wife

The dice have been cast. I am heading towards deportation and it is while the train is moving that I am throwing this last letter to an employee of the railways in the hope that he will post it without a stamp... I leave in good health and if we are able to resist the regime that is waiting for us, I will come back. I ask you to do as I am doing and to take courage and to hope. Don't renounce anything for yourself. Don't worry about your future, while you are waiting for my return. If I get out, I hope that we will live happily... Have confidence and don't fall into despair.

All my thoughts and all my love are in this last letter together with my gentle tender kisses.

your husband
Adrien

******************************************************
1942年9月23日

我致愛的妻子

命運已經擲出了結果。我正在被流放的路上,當火車開動時,我冒險將這最後的信交給鐵路員工,並滿懷希望他能將這封沒有郵票的信寄出...。我在健康良好的狀態下離開,如果我們能夠反抗那正等待著我們的政權,我將會歸來。我請求妳能夠如我一般,帶著勇氣與希望。別為了妳自己放棄任何事物。當妳正等待著我的歸來,別擔心妳的將來。假如我能夠逃出,我希望我們能快樂地生活...擁有信心,不要陷入絕望。

我所有的思念與我全心的愛都在這最後的信上,伴隨著我輕柔的吻。

妳的丈夫Adrien

No comments: